Onze Voorwaarden
-
Taxi Tarieven
Voor iedere rit wordt de prijs berekend vanaf onze standplaats in Scherpenheuvel, naar het ophaaladres van de klant, naar de bestemming van de klant, terug naar onze standplaats. Afstanden worden berekend via Google Maps waarop wij steeds de kortste route toepassen. Hiervoor vragen wij €0.20 per kilometer en €1,00 per minuut met een minimumprijs van €10,00,
Indien wij ons reeds op een specifieke locatie begeven en ter plaatste de rit spontaan wordt aangevraagd zal de rit berekend worden vanaf de locatie van instap tot naar de bestemming van de klant en terug naar de startlocatie. (Bv. Evenementen waar wij ter plaatste staan om onze diensten aan te bieden.)
Voor een retour rit, (het heenrijden van een klant, ter plaatse blijven wachten, en de klant meteen terug rijden, dit gebeurt in een enkelvoudige rit.) zal er een wachttijd bijgerekend worden van €0,75 per verstreken minuut vanaf dat de klant de wagen verlaat, tot de klant zich terug aan de wagen bevindt.
Bij een heen-en-terug rit verstaan wij het heenrijden van een klant en deze op een later tijdstip terug ophalen, dit gebeurt in aparte ritten. Hierbij rekenen wij opnieuw ons standaard tarief per rit.
De totaalprijs voor beide ritten kan volledig bij de eerste rit betaald worden, indien de terugrit toch geannuleerd wordt door de klant zullen wij deze niet terugbetalen aangezien het tijdslot wel gereserveerd was.
Voor het geval dat de terugrit geannuleerd wordt door Taxi Solaya, wegens onvoorziene omstandigheden, zal de prijs van de terugrit wel vergoed worden.
-
Luchthavenvervoer
Bij ritten naar de luchthaven zal aan de klanten gevraagd worden welke bagage zij meenemen, daar het model van onze wagen gelimiteerd is in laadvolume. Voor iedere klant is standaard één ruimbagage en één handbagage inbegrepen. Afhankelijk van de grootte van de bagage zullen wij het aantal passagiers hierdoor mogelijks beperken.
Voor een rit naar de luchthaven hanteren wij een all-in prijs van €0,80 per kilometer. Hierin inbegrepen is de kilometerafstand, de gespendeerde tijd voor het in- en uitladen van de bagage, alsook de parkingkosten op de luchthaven. Indien een klant ook wenst opgehaald te worden aan de luchthaven bij de terugrit berekenen wij de prijs identiek aan de heenrit en is hier een wachttijd van 30 minuten na het tijdstip van landen inbegrepen.
bv. Een klant wenst van Scherpenheuvel naar de luchthaven van Zaventem te rijden, de prijs voor deze rit bedraagt €80,00. Hij wenst bij terugkomst ook opgehaald te worden en deze rit zal wederom €80,00 zijn.
Indien een klant enkel wenst opgehaald te worden aan de luchthaven rekenen wij de volledige kilometerafstand van deze rit met een supplement van €5,00.
Wij maken steeds gebruik van de overdekte taxiparking P15 vlak aan de ingang van de luchthaven. Dit is in onze tarieven mee inbegrepen.
Bij het ophalen van de luchthaven vragen wij aan de klanten om het vluchtnummer van hun terugvlucht met ons te communiceren, alsook de datum en het tijdstip dat zij zullen landen op de luchthaven.
Voor ophalingen via de P15 parking kan onze chauffeur via het vluchtnummer de landing volgen en buiten de luchthavenzone wachten tot de bagage beschikbaar is op de band. Vanaf dan loopt onze inbegrepen 30 minuten wachttijd, indien deze tijd toch overschreden zou worden zal een extra wachttoeslag gerekend worden aan €0,75 per verstreken minuut vanaf de 31e minuut.
Vluchten die landen vlak voor middernacht, of die door vertragingen de datum overschrijden, kunnen wij via de Brussels Airport app niet meer volgen zodra de datum verspringt. Daarbij zal de chauffeur de P15 parking nog niet oprijden tot wij een bericht van de klant ontvangen om onnodige parkingkosten te vermijden.
-
Patiëntenvervoer
Aangezien wij opgeleid zijn in en praktijkervaring hebben met EHBO zijn wij bekwaam om niet-dringend zittend ziekenvervoer aan te bieden.
Hiervoor gelden de tarieven zoals bij een standaard taxi rit. Momenteel hebben wij nog niet de nodige contracten om een rit met terugbetaling van de mutualiteit (bv. Mutas) aan te bieden. De patiënten zullen dus steeds zelf de volle prijs van de rit moeten betalen.
Door het model van onze wagen kunnen wij geen rolstoelpatiënten vervoeren die zelf niet mobiel zijn. Indien de patiënt wel nog zelfstandig of mits ondersteuning van onze chauffeur in de wagen kan gaan zitten, kan de rolstoel wel opgeborgen worden in de kofferbak indien het een plooibaar of demonteerbaar model is.
Voor ritten naar afspraken of ziekenhuizen zullen wij de patiënten standaard aan de ingang van de praktijk of het ziekenhuis afzetten. Indien de patiënt wenst om door de chauffeur naar binnen begeleid te worden vragen wij dit op voorhand aan te vragen om een correcte prijsberekening te maken.
Indien er rekening moet gehouden worden met bepaalde medische omstandigheden vragen wij ook om dit op voorhand te communiceren, zodanig dat wij de nodige zorgen kunnen aanbieden en/of de juiste voorzorgsmaatregelen kunnen treffen.
-
Toeslagen
Bij bepaalde verzoeken zullen wij een toeslag aanrekenen om tegemoet te komen aan de gevraagde situaties. Wij zijn redelijk flexibel naar wat van ons gevraagd wordt maar hierbij komt soms een bijkomende fysieke inspanning en/of moet er meer tijd gerekend worden voor de rit. Onderstaande lijst is daardoor inclusief maar niet beperkend tot de verzoeken die mogelijks aangevraagd worden. Speciale verzoeken dienen wel op voorhand gecommuniceerd worden.
- Voor klanten die grote objecten wensen mee te nemen in de taxi (bv. een fiets, een TV, een fotokader, etc.) zal onze chauffeur een verhuisdeken voorzien en meehelpen met het inladen om mogelijke schade te voorkomen. Hiervoor zal dan ook een toeslag van €15,00 aangerekend worden. Medische hulpmiddelen zoals een rollator e.d. zijn vrijgesteld van deze toeslag.
- Voor klanten die reizen met jonge passagiers en hiervoor een kinderzitje willen voorzien, zal een wachttoeslag van €0,75 per verstreken minuut aangerekend worden voor het installeren van het zitje. Hierbij zal onze chauffeur meehelpen om zeker te zijn dat het zitje goed bevestigd is. Indien het kinderzitje moet voorzien worden door onze firma zal er een toeslag van €10,00 gevraagd worden per rit. Het kinderzitje van onze firma is geschikt voor groep 0-3 (leeftijd van 0-12 jaar).
- Voor klanten die onze taxi boeken naar de supermarkt en wensen dat onze chauffeur meehelpt met de boodschappen in de wagen te laden zal een toeslag van €5,00 aangerekend worden. Dit verzoek moet niet op voorhand aangevraagd worden en kan ter plaatste gecommuniceerd worden.
Indien wij verloren voorwerpen tegenkomen van onze klanten zullen wij deze uiteraard veilig bewaren, en als wij beschikken over contactgegevens zullen wij de klanten contacteren. Zij krijgen dan de keuze om de voorwerpen terug te ontvangen bij hun volgende rit, of dat wij de voorwerpen naar hen toe rijden. Voor de laatste optie zullen wij hiervoor een onkosten factuur opstellen i.p.v. een volledige rit aan te rekenen. Wanneer wij niet beschikken over contactgegevens zullen verloren voorwerpen overhandigd worden aan het wijkcommissariaat van Scherpenheuvel.
Mocht het voorvallen dat de wagen vervuild wordt door de klant (of door derden) zullen wij afhankelijk van de situatie een toeslag vragen voor de reiniging. Hierbij gaan wij ter plaatse bekijken hoe zwaar deze vervuiling is en naargelang de gradatie onze toeslag bepalen.
- Indien enkel de buitenkant van de wagen vervuild is zal de kost van de carwash aangerekend worden aan €20,00. Mocht het zijn dat onze wagen reeds vuil is (door bv. slecht weer) kunnen wij opteren om deze toeslag niet aan te rekenen. Indien de klanten zelf voorzien om ter plaatste de vervuiling te poetsen zal evenzeer de toeslag niet aangerekend worden.
- Indien de binnenkant licht vervuild is geraakt door bv. modder op de matjes of door het morsen of lekken van vloeistoffen die gemakkelijk kunnen verwijderd worden zal een reinigingstoeslag van €35,00 worden aangerekend. Normaal “vuil” zoals kleine steentjes, of per ongeluk een papiertje laten vallen, worden niet onder deze regeling aangerekend.
- Indien de binnenkant zwaar vervuild is geraakt door bv. overgeven, bloedvlekken, eten zoals chocoladevlekken, het morsen van alcoholische dranken of vloeistoffen die onhygiënisch zijn of moeilijk te reinigen zijn zal een reinigingstoeslag van €250,00 worden aangerekend.
Indien bij het bepalen van de vervuilingsgraad er twijfel is of het over een lichte of zware vervuiling graat zullen wij de toeslag van €250,00 aanrekenen. Daarbij voorzien wij eerst een eigen reiniging van €35,00. Mocht het blijken dat dit volstaat om de vervuiling te verwijderen zal het resterend bedrag aan de klant terugbetaald worden.
Bij weigering van het betalen van deze toeslagen zullen wij dit beschouwen als het vandaliseren van de wagen en hierover de politie inlichten.
-
Boekingen en Annulaties
Doordat wij beschikken over een vergunning voor Individueel Bezoldigd Personenvoer (IBPV) is het mogelijk om op ieder moment een taxirit aan te vragen. Echter doordat wij momenteel werken via één chauffeur en één wagen vragen wij aan onze klanten om zo veel mogelijk op voorhand te plannen. Dit helpt ons om gepaste planningen te maken en ook voldoende tijd te kunnen nemen voor rustpauzes.
Betalen voor een boeking kan op meerdere manieren: Cash, via Bancontact of kredietkaart, met de QR code of via overschrijving op voorhand. Betalen via factuur doen wij in het algemeen niet, tenzij een uitzonderlijke situatie daarnaar vraagt.
Bij het niet betalen van de rit wordt dit beschouwd als diefstal en zal de politie hiervan verwittigd verworden.
Wij behouden steeds het recht om een geplande taxirit te annuleren omwille van veiligsheidredenen voor zowel onze chauffeurs als onze klanten. Bv. De chauffeur is te vermoeid en kan zich niet meer concentreren, of valt ziek. Indien deze rit reeds betaald is geweest door de klant via voorafbetaling zal het bedrag van deze rit teruggestort worden op aanvraag van de klant.
Annulatiekosten voor op voorhand geboekte ritten zullen worden aangerekend via de volgende tijdspannes:
- Minder dan 12 uur op voorhand: 80% van de afgesproken prijs.
- Minder dan 24 uur op voorhand: 75% van de afgesproken prijs.
- Minder dan 48 uur op voorhand: 50% van de afgepsroken prijs
- Meer dan 48u op voorhand is een kosteloze annulatie.
Indien een rit minder dan 12 uur op voorhand geboekt is, een zogenoemde spontane rit, zal een annulatiefactuur opgemaakt worden indien de rit minder dan 1 uur op voorhand werd geannuleerd. Dit zal evenzeer aan 80% worden aangerekend.
Wanneer onze chauffeur al effectief ter plaatse is op de ophaallocatie en de klant niet tot aan de taxi komt zullen wij eerst trachten contact te nemen via telefoon en SMS. Na 5 minuten zullen wij dit herhalen en indien er nog geen contact was zal vanaf dan een wachttijd bijgerekend worden van €0,75 per verstreken minuut.
Na 10 minuten en 15 minuten zullen wij herhaardelijk trachten contact te krijgen met de klant, en indien bij de laatste poging nog steeds geen communicatie is ontvangen wordt de rit als no-show beschouwd. Hierbij wordt dan een annulatie aangerekend aan 100% van de afgesproken prijs met bijkomend de wachttijd die hieraan gespendeerd is.
Voor taxi ritten naar populaire festivals zoals bv. Rock Werchter of Tomorrowland zullen factuurgegevens van de klant opgevraagd worden. Bij deze ritten dient een annulatie 7 dagen op voorhand te gebeuren. Indien dit toch nog binnen deze termijn geannuleerd wordt zal een annulatiekost van 75% van de afgesproken prijs aangerekend worden. Festival ritten die minder dan 48 uur op voorhand worden geannuleerd zullen aan 80% van de prijs aangerekend worden, festival ritten die minder dan 24 uur op voorhand worden geannuleerd zullen aan 100% van de prijs aangerekend worden.
Deze toeslagen voorzien wij doordat er een grote hoeveelheid aan klanten graag de taxi wenst te boeken voor festivals. Indien een tijdslot werd gereserveerd kan uiteraard een andere klant dit niet meer inboeken, bovendien rekenen wij op deze inkomsten en bij een laattijdige annulatie zijn wij zelf niet meer in de mogelijkheid om deze tijdslotten opnieuw in te boeken met andere passagiers.
-
VIP en Kortingen
Voor onze trouwe klanten die vaak bij ons een taxirit boeken geven wij graag iets terug. Hierbij kunnen wij in overleg vaste tarieven voor bepaalde ritten bespreken. Bv. Een klant vraagt met regelmaat een taxirit van het Station naar huis, hier kan dan besproken worden om dit voordeliger aan te rekenen aan een prijs die niet meer onderhevig is aan prijsindexaties van het standaardtarief.
Om hiervoor in aanmerking te komen dient binnen één kalendermaand een bedrag van minimaal €325,00 gespendeerd te zijn, wat overeenkomt met tien gemiddelde taxi ritten. Vanaf dan geldt een termijn van twee kalendermaanden beginnend vanaf de 1e dag van de opvolgende maand.
Binnen deze termijn zal het kortingstarief gelden, en indien wederom het vereiste bedrag van €325,00 wordt behaald kan deze termijn telkens verlengd worden.
Indien een klant bij een taxirit wenst vooraf te betalen voor toekomstige ritten kan er een "tegoed" aangemaakt worden voor het bedrag dat u reeds betaald hebt. Dit tegoed kan dan gebruikt worden om volgende ritten volledig of gedeeltelijk te betalen. Vooraf betaalde tegoeden zullen echter niet terugbetaald worden, maar hebben geen vervaldatum en blijven steeds geldig.
Bij speciale gelegendheden bieden wij onze ritten aan volgens het VIP tarief aan bepaalde klanten. Bv. de verjaardag van ons bedrijf is een reden om te vieren, en op 14 oktober worden alle ritten aangeboden aan 80% van het standaardtarief.